Keesing Media Group varmistaa markkinajohtajuuden Suomen ristikkomarkkinoilla ostamalla Kolmiokirja Oy:n ja Sanaris Oy:n
Maailman ristikkomarkkinoiden ykkönen Keesing Media Group on ostanut kaksi Suomen johtavaa ristikkokustantajaa Kolmiokirja Oy:n ja Sanaris Oy:n ja vahvistanut näin merkittävästi asemaansa Suomen ristikkomarkkinoilla. Keesing Suomi Oy on kaupan jälkeen kiistatta Suomen ristikko- ja älypelialan markkinajohtaja.
Keesing tuli Suomeen vuonna 2023 ostamalla Onni Kustannus Oy:n ja sen yli 20 suosittua ristikkolehteä. Nyt tapahtuneet kaupat ovat Keesingin strategian mukaisia: ne vahvistavat yhtiön läsnäoloa Pohjoismaissa ja avaavat uusia innovaation, yhteistyön ja kasvun mahdollisuuksia Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa.
”Tämä on Keesingille merkittävä askel Pohjoismaissa. Suomalaiset ristikkoharrastajat ovat maailman sitoutuneimpien joukossa. Luomme melkoisen voimanpesän, kun yhdistämme Kolmiokirjan vankan ristikkolehtiperinteen ja Sanarisin mediaan tuottaman ristikkosisällön Keesingin digitaaliseen ristikko- ja älypeliportfolioon. Pystymme näin tarjoamaan Suomessakin ratkojille ja liikekumppaneillemme ylivoimaista arvoa sekä painetuissa tuotteissa, digitaalisessa ympäristössä että syndikoinnissa”, sanoo Keesing Nordicsin toimitusjohtaja Anders Juhlin.
Kaupassa Keesing hankkii omistukseensa sekä Kolmiokirjan että Sanarisin koko osakekannan. Kaikki Kolmiokirjan ja Sanarisin työntekijät siirtyvät Keesingin palvelukseen. Myös kummankin yrityksen johto jatkaa uuden omistajan palveluksessa.
Kolmiokirjan ja Sanarisin nykyiset tuotteet jatkavat ilmestymistä normaaliin tapaan, ja Keesing Suomi vauhdittaa uusien tuotteiden kehittämistä Suomen markkinoille.
Kolmiokirjan aiemman omistajan Kaleva Median toimitusjohtaja Juha Laakkonen kommentoi kauppaa näin:
”Kun siirrämme kapulan Keesingille, Kolmiokirja siirtyy innostavaan uuteen vaiheeseen. Keesing on kansainvälinen yritys, jolla on erinomainen digitaalinen osaaminen ja syvällinen ristikkoasiantuntemus. Niinpä Keesing pystyy ainutlaatuisella tavalla viemään perintömme seuraavalle tasolle. Tässä ei ole kyse vain liikkeenluovutuksesta, vaan tämä on koko Suomen braintainmentille askel eteenpäin. Uusi strateginen yhteistyömme tuo maailmanluokan ristikkokokemukset Kalevan lukijoiden ja muidenkin suomalaisten ulottuville.”
”Olemme innoissamme uudesta yhteistyöstämme Kalevan kanssa. Osana yhteistyötämme toimitamme verkossa toimivan ristikko- ja pelialustan sekä tuemme Kalevaa uusilla, innostavilla tavoilla rakentaa yleisösuhteita – ristikoiden ja älypelien kautta sekä printissä että digitaalisissa kanavissa. Yhdessä muovaamme tulevaisuutta, jossa älyviihde on keskeisessä roolissa Kalevan ja sen lukijoiden välisessä vuorovaikutuksessa”, Anders Juhlin totesi.
Sanarisin toimitusjohtaja Erkki Vuokila, joka on keskeinen hahmo suomalaisessa ristikkokulttuurissa, lisäsi:
”Kun Sanaris kumppanoituu Keesingin kanssa, saamme alustan skaalata sitä, mitä osaamme parhaiten: ensiluokkaisen, ainutkertaisella tavalla suomalaisen ristikkosisällön tuottamista. Olemme valmiita saattamaan rikkaan ristikkokulttuurimme rikkauden laajemman yleisön ulottuville Keesingin työkalujen, laajan maantieteellisen toiminta-alueen ja tinkimättömän laatuajattelun avulla.”
Maailman johtava ristikko- ja älypelitalo: paikallista osaamista, globaalia mittakaavaa
Hollannissa päämajaansa pitävä vuonna 1911 perustettu Keesing Media Groups toimii 14 ydinmarkkinalla, ja sillä on yli 950 työntekijää. Se on maailman suurin ristikoiden ja älypelien kustantaja ja samalla nopeasti kasvavan braintainment-alan markkinajohtaja.
Braintainment ulottuu perinteisistä sanaristikoista vuorovaikutteisiin tekoälyä hyödyntäviin ratkaisuihin. Se yhdistää älylliset haasteet ja virikkeet päivittäiseen hupiin ja viihteeseen ja tukee näin hyvinvointia. Se, minkä tyyppiset aivopähkinät ovat suosituimpia, vaihtelee maasta toiseen. Keesingin vahvuus onkin paikallisen sisältöosaamisen yhdistäminen skaalautuvaan teknologiaan. Näin Keesing pystyy toimittamaan laadukkaita, kulttuurisesti relevantteja braintainment-kokemuksia miljoonille ratkojille ympäri maailman.
Keesing Nordics
Keesing Nordicsilla on yli 180 lehtibrändiä, se julkaisee yli 1 500 numeroa vuodessa, ja se työllistää 70 luovaa ristikkoammattilaista Tukholmassa, Kööpenhaminassa, Helsingissä ja Oulussa. Näin Keesing Nordics alueensa johtava braintainment-kustantaja. Keesingin digitaalinen alusta ja business-to-business-toiminta tukevat tärkeimpiä mediataloja tarjoamalla vuorovaikutteisia sanaristikoita ja älypelejä. Myös Pohjoismaiden suurin kielisivusto, yli 10 miljoonaa kuukausittaista käyntiä keräävä Synonymer.se on osa Keesingiä.
Lisätietoja:
Anders Juhlin
Managing Director, Keesing Nordics
a.juhlin@keesing.com